A használtautó-kereskedők várakozása szerint a hazai használtautó-piac mérsékelt, 2-3 százalékos ütemben bővülhet az idén, ami mintegy 800 ezer gazdát cserélő személyautót jelenthet – közölte a JóAutók.hu az MTI-vel kedden, a február első felében végzett felmérése alapján.
Az online használtautó-piactér összefoglalója szerint a használtautó-import terén borúsabbak a piaci kilátások, a tavalyi 17 százalékos visszaesést idén stagnálás vagy további kisebb visszaesés követheti, így a behozott járművek száma a 2020-ban regisztrált 130 ezer alá is csökkenhet.
A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő megkérdezése alapján készült elemzés adatai szerint az autópiac működése legkorábban tavasz végén térhet vissza a koronavírust megelőző, régi kerékvágásába. A kereskedők 43 százaléka erre már néhány hónapon belül is lát esélyt, 21 százalékuk nyárra, 18 százalékuk a második fél évre teszi ennek várható időpontját, míg a fennmaradó 18 százalék szerint a konszolidáció egészen a jövő évig várat majd magára.
Bár a várakozások átlaga a használtautó-piac 2-3 százalékos bővülését mutatja, a piaci szereplők eltérően ítélik meg a kilátásokat: 39 százalékuk számít idén növekedésre, további visszaeséssel 14 százalék kalkulál, míg 47 százalék változatlan piaci aktivitást vár.
A közleményben Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója kifejtette: a növekedést várók elsődleges okként az elmaradt vásárlások pótlását, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránti növekvő igényt említették. A piaci aktivitás csökkenését okozhatja a járványhelyzet további elhúzódása, illetve az, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma.
A hazai használtautó-piac meghatározó utánpótlási forrása, a használtautó-import 2017-ben 155 ezres darabszámmal gyakorlatilag csúcsra ért, majd két év stagnálás után tavaly 17 százalékos mínuszba fordult. A kereskedők a visszaesés fő okát a magánimport határzár miatti kiesésében látják. Sokan ugyanakkor a koronavírustól független tényezőket is említettek, a romló forintárfolyamot, valamint azt, hogy a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.
A használtautó-import idei kilátásairól a kereskedők véleménye nagyon megosztott, 28 százalékuk további visszaesést, 25 százalékuk növekedést vár, 22 százalékuk pedig az idei forgalom ismétlődésére számít, a válaszadók negyede ugyanakkor bármit elképzelhetőnek tart. A válaszok összegzése alapján a tavalyi 130 ezres forgalom megismétlődése már az átlagos várakozásnál kedvezőbb eredmény lehet – jelezte a JóAutók.hu.
A közlemény szerint a járványhelyzet, különösen a tavaszi első hullám alatt bevezetett zárlat érzékenyen érintette a használtautó-kereskedéseket, 75 százalékuk forgalomcsökkenésről számolt be; 18 százaléknyian 20-50 százalék közötti, 7 százaléknyian pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést szenvedtek el tavaly.