Pannonhírnök

Szeptemberben debütálnak a végzős magyar rendezők vizsgafilmjei

Az SZFE 2nd unit szakának első rendezői most fejezték be tanulmányaikat.

Újabb jelentős mérföldkőhöz ért a Színház-és Filmművészeti Egyetem. Lezárult az első hallgatók képzése a second unit rendező szakon a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben. Az egy éves, intenzív mesterkurzus a Balázs Béla-díjas operatőr, Gulyás Buda, illetve az idén Mozgókép Életműdíjjal kitüntetett kaszkadőrszakértő, Piroch Gábor szakmai irányításával tavaly indult el.

A Magyarországon, de a régióban is egyedülállónak minősülő képzésre sokszoros túljelentkezés mellett, kilenc fiatalt vettek fel, akik idén szeptemberben mutatják be vizsga- és diplomafilmjeiket – áll közleményükben.

Változatos műfajokban, a vizuális történetmesélés széles tárházát bemutató és a látványos filmtechnikai megoldásokat kidomborító rövidfilmes alkotásokkal mutatkoznak be a 2nd unit szak végzősei. Ennek a képzésnek a keretében elsőként Csillag Manó, Dóczé Péter, Gajdics Dávid és Mezei Áron, Géczy Dávid, Fekete Gergő, Nagyistók Edit, Tasi Tibor, valamint Varga Sebastien veszi át a diplomáját a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.

A képzésnek köszönhetően olyan szakemberekkel gazdagodik a hazai filmszakma, akik képesek lesznek tévéfilmek és kis-és nagyjátékfilmek akciójeleneteinek megrendezésére, illetve second unit rendezőként segítik a film rendezőjét az egységes és teljes filmélmény megteremtésében

– mondta Gulyás Buda, a second unit rendező szak vezető tanára, aki korábban olyan nagysikerű filmekben látott el second unit rendezői, illetve operatőri feladatokat, mint a Kincsem, a Szabadság, szerelem, vagy a Válaszcsapás című sorozat. A szakember hozzátette, hogy a képzés során kiemelt hangsúlyt fektettek a mozgóképes készségek magas szintű elsajátítására, valamint azok professzionális alkalmazására a forgatókönyv fejlesztésétől kezdve a végső kópia elkészítéséig. Ennek köszönhetően a végzősök a hollywoodi szuperprodukciók kiszolgálásában éppúgy helyt tudnak majd állni, mint a nagyszabású hazai filmek elkészítésében.

A szak hallgatói széleskörű elméleti és gyakorlati képzésben részesültek egyetemi mesterképzés keretében, aminek köszönhetően szert tettek operatőri és VFX alapismeretekre, megismerték a forgatókönyv vizuális megtervezésének menetét, a logisztikai kihívások kezelését, valamint az akciórendezés folyamatát, a technikák készségszintű alkalmazását gyalogos, lovas, motoros, vagy éppen autós jelenetek felvételekor.

Gulyás Buda elmondta, hogy a végzőseik ugyanolyan szaktudással kell, hogy rendelkezzenek, mint a rendező szakon diplomázók. Hiszen abban a stílusban kell a maguk részét elkészíteniük, ahogy azt a főstáb rendezőjének elképzelései megkövetelik. A képzés tananyagának összeállításakor törekedtek is arra, hogy ezt a stílusolvasást, stílusérzékenységet megtanítsák a diákjainak, amihez a részükről átgondolt, tudatos szakmai alázatra is szükség volt, illetve lesz is majd mindig a szakmájukban.

A szakvezetés oktatói munkájában Gulyás Buda mellett fontos feladatot kapott a kaszkadőrfeladatok alkalmazásához Piroch Gábor, aki többek közt olyan hollywoodi és magyar filmekben bizonyította rátermettségét kaszkadőrként, illetve kaszkadőrszakértőként, mint a Szabadság, szerelem, a Titanic, a Terminátor 3. – A gépek lázadása, a Szárnyas fejvadász 2049, vagy a Kincsem.

A second unit rendező kiemelt fontosságúvá vált a filmgyártásban. Napjainkban már önálló szakmának tekinthető. Képes az akciórendezéshez szükséges összes technikai felszerelés és VFX programok integrálására, összehangolására, valamint nyomon tudja követni az ezekkel kapcsolatos fejlesztéseket is.

Borítókép: Jelenet az egyik diplomafilmből (Képernyőfotó: Youtube)

 

További cikkek