Hatszáznál is több vitorlást várnak a szervezők a csütörtök reggel 9 órakor rajtoló 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra – mondta a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke szerdán Balatonfüreden, a verseny sajtótájékoztatóján.
Kollár Lajos szerint nagy a vitorlázókedv, mivel tavasszal nem tudtak versenyeket tartani, a hajósok pedig megméretnék magukat. Reményei szerint rekordot is dönthet a nevezők száma – 2018-ban 682 vitorlás indult. Hozzátette, a meteorológusok idén is a tavalyihoz hasonló gyenge szelet várnak.
Holczhauser András, az MVSZ főtitkára kiemelte: a hagyományos Balaton-kerülő viadalon fokozott figyelmet fordítanak a járványügyi előírásokra. A nevezéshez kézfertőtlenítés után, szájmaszkban lehet csak belépni és testhőmérsékletet is mérnek a versenyzőknél. A főtitkár elmondta: az elmúlt két hétben 90 új hajót regisztráltak a rendszerben, és szerda délelőtt 350 körül járt az indulók száma. Közölte, a balatonkenesei bóján nem módosítottak, azonban három helyen – köztük a tihanyi csőben is – a süllőágyak miatt sárga kivilágított bójával jelzik a veszélyes szakaszokat.
Holczhauser András tájékoztatása szerint a tizenharmadszor megrendezett ifjúsági versenyen, a Kékpántlikán 51 hajó indult szerda délelőtt.
Hári Lenke, Balatonfüred alpolgármestere hangsúlyozta, Balatonfüred életében fontos szerepet tölt be a sport, azon belül is a vitorlázás.
A Kékszalag nemcsak egy tókerülő verseny, hanem a vitorlázás ünnepnapja is Balatonfüreden, a tókerülő verseny bekerült a város értéktárába is – monda az alpolgármester.
A címvédő Petrányi Zoltán, a Racing Django kormányosa egy „szeszélyes nőhöz” hasonlította a Kékszalagot, mert nehéz megszerezni és még nehezebb megtartani. Úgy érzi, körülbelül tíz csapat esélyes a győzelemre.
A tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas izgalmas versenyt vár. Azt mondta, tavaly is hasonlóan erős volt a mezőny, mindenkire nagyon oda kell figyelni. Csapatukba két 19 éves fiatalt építettek be, Zentai Benedeket és az egyik legtehetségesebb hazai vitorlázónak tartott Dejonghe Arthurt.
Kelemen Tamás, az időrekordot tartó Raiffeisen Fifty-Fifty taktikusa elmondta, a várható kis szél nem kedvez a hajójuknak. Taktikájukat az határozza meg, hogy a szélcsendes időben ne maradjanak le az élmezőnytől, és ha feltámad a szél, abból előnyt tudjanak kovácsolni.
Detre Szabolcs, aki testvérével, Zsolttal a magyar vitorlássport egyetlen olimpiai érmese (1980, Moszkva, bronz), a Lillafüred 75-ös cirkáló taktikusa a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a vitorlázás alapját a klasszikus hajók adják, ezért ezekre is érdemes odafigyelni.
A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye, amelyet először 1934-ben rendeztek meg. A Balatonfüreden csütörtök 9 órára kiírt rajt után a hajósoknak 48 óra áll rendelkezésre ahhoz, hogy teljesítsék a mintegy 155 kilométeres távot.
A Kékszalagot tavaly a Petrányi Zoltán kormányozta Racing Django nyerte, a rendkívül szélcsendes versenyben 15 óra 37 perc alatt megkerülve a Balatont. A versenycsúcsot a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty, egy kétárbocos, magyar fejlesztésű katamarán tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt ért célba. A legtöbbször, tizenháromszor Litkey Farkas nyerte meg Kékszalagot.
Idén is az M4 Sporton hajózik a Kékszalag mezőnye
A közmédia sportcsatornája sorozatban harmadik alkalommal közvetíti a televízióban Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenyét. Az M4 Sport nézői csütörtökön egész nap élőben követhetik nyomon az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj történéseit.
„Bízunk benne, hogy az előző két évhez képest jobb szele lesz a mezőnynek, de ha nem, arra is felkészültünk. Csütörtökön már 8.40-től érdemes az M4 Sporttal tartani, hiszen 9 órakor jön a rajt, ami mindig egyedülálló látványt nyújt. Fontos kihangsúlyozni, hogy a korábbiakhoz képest kicsit változtattunk a kamerák elhelyezésén, abban bízva, hogy így még szebb képet tudunk mutatni nézőinknek a Balatonról” – fogalmazott Székely Dávid az MTVA sajtóosztályának tájékoztatása szerint.
A csatornaigazgató hozzátette: az M4 Sport nemcsak a versennyel és az élmezőnnyel foglalkozik majd, hanem megmutatja azon hajósok életét is, akik egyszerűen csak a táv teljesítését tűzték ki maguk elé. Szintén cél a balatoni régió turisztikai, gasztronómiai és építészeti bemutatása is.
MTI