Az idei almaszezonban már szeptember folyamán is voltak olyan bolti akciók, melyek – a terméskilátásokkal, illetve piaci helyzettel kevésbé magyarázható – alacsony árakat eredményeztek.
A múlt héten indult azonban az egyik jelentős magyarországi áruházlánc újabb almaakciója, mellyel olyan mélységbe zuhant a magyar alma fogyasztói ára, ami már szervezeteinket is megszólalásra késztette.
A bruttó 158 Ft/kg-os fogyasztói ár legfeljebb nettó 124 Ft/kg-os termelői-beszállítási árat feltételez a tárolt, válogatott, csomagolt, beszállított árura vonatkozóan, jóllehet az idei piaci helyzetben nem lehet ilyen vagy akár még ehhez közelítő árakon sem tetemes veszteség nélkül I. osztályú almát előállítani. Amennyiben a nettó 120 Ft/kg körüli beszállítási árakból levonjuk a tárolás, válogatás, csomagolás, logisztika és értékesítés minden költségét, akkor a betakarított, lédig almára vetítve még az – idén uralkodó 40 Ft/kg körüli – léalma árakat sem érjük el, ami I. osztályú étkezési alma esetében méltatlan.
Egyetértünk tehát termelőinkkel és termelői szervezeteinkkel: ezek az árak a jelenlegi piaci helyzetben teljesen indokolatlanok és már-már megalázóan alacsonyak. Európában 10-15%-kal, Magyarországon mintegy 35%-kal szüreteltek kevesebb almát egy átlagos évjárathoz képest (hazánkban ez a tavalyi termés fele), ráadásul a minőségi károk miatt a szokásosnál rosszabb minőségi kihozatalokkal. A gyenge termés miatt sem Európában, sem Magyarországon nincsenek a betárolt készletek az átlagos szinten sem, így a piacnak sokkal inkább „be kell osztania” az almát a következő szüretig, mintsem a készletek akciókban történő kisöprése lenne indokolt.
Természetesen bármely termék alacsony ára, vagy adott termékre vonatkozó marketing akció önmagában nem kifogásolható, és nem írhatjuk felül két piaci szereplő ármegállapodását sem, ha az az adott jogszabályi kereteken belül marad, de az kijelenthető, hogy az idei gazdasági, piaci helyzetben ez a nyomott ár semmiképpen nem indokolt és a magyar termelőkkel szemben nem korrekt piaci magatartás. Látni kell azt is, hogy alapvetően nem egy egyszeri akció jelenti a gondot, hanem az, hogy az ily módon akciózó kereskedő, forgalmazó alacsony árai óriási árversenyt indítanak be a piacon, ami dominószerűen borítja össze az árakat. Tudjuk azt is, hogy a felelősöket saját berkeinkben is kell keresni, mert ehhez valamely magyar termelő és/vagy kereskedő vállalkozás(ok) is asszisztált(ak), hozzájárulva a magyar alma nimbuszának csorbításához és a piac rombolásához, amivel önmagunk alatt vágjuk a fát.
Hangsúlyozzuk továbbá, hogy közleményünkkel nem a fogyasztó érdekei ellen kívántunk szót emelni, és nyilvánvalóan nem oldhatjuk fel a piacgazdaság azon törvényszerűségét, miszerint az alacsony árak a fogyasztóknak kedveznek és a termelőket sújtják, míg a magas árak érvényesítése a termelők érdeke, és a fogyasztókat hozza hátrányosabb helyzetbe. Hasonlóképpen nem tisztünk megítélni, illetve felülbírálni egyetlen áruházlánc vagy kereskedelmi egység beszerzési és értékesítési politikáját sem. Egy azonban biztos: amennyiben ilyen vagy akárcsak ehhez hasonló szinten fog mozogni a magyar alma fogyasztói ára, akkor belátható időn belül bekövetkezhet, hogy nem lesz magyar termelő által termelt alma a magyarországi boltok polcain, nem lesz magyar alma, mert ezek az árak a gazdaságosság minimális szinten tartását sem biztosítják.
Az almatermelés nehéz, verejtékes munka. Az alma számunkra nem egyszerűen csak egy gyümölcs, hanem a munkánk gyümölcse. Így azért emelünk szót, mert nem kívánunk asszisztálni ahhoz, hogy munkánk és értékeink tönkre menjenek.
A kialakult piaci helyzet okainak – elkerülhetetlen – mélyebb elemzése időigényes elemző és érdekegyeztető munka, ebben kérjük termelőink és termelő szervezeteink szíves türelmét!
Ugyanakkor bizonyos, hogy a jövőben a hasonlóan kirívó piaci helyzetekben azonnal cselekedni fogunk, és minden lehetséges eszközt megragadunk (ideértve a szakmaközi szervezetek részére jogszabályok által biztosított lehetőségeket is), hogy az indokolatlan és piacromboló akciókat megszüntessük. Feladatunk ugyanis a hasonló piaci helyzetek – minden fél számára megnyugtató – megoldásának elősegítése, a korrekt piaci folyamatokat eltérítő piaci magatartások feltárása, valamint az azok megszüntetése érdekében történő határozott fellépés.
FruitVeB / ÉKASZ
A címlapfotó illusztráció.