Hatodik alkalommal átadták a Várkert Bazárban közel 500 cégvezető és HR-igazgató jelenlétében a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatásán alapuló Randstad Employer Brand hazai díjait, a Randstad Awardot.
Tavalyi győzelme után idén ismét a Mercedes-Benz lett a legvonzóbb hazai munkáltató, a második helyet a LEGO nyerte el, a harmadik helyezett pedig az IBM lett. A munkavállalók az IT szektorban helyezkednének el legszívesebben. Továbbra is a fizetés és a munkahelyi légkör a két legfontosabb munkahelyválasztási szempont, de a fizikai elhelyezkedés és a munka-magánélet egyensúlya is egyre hangsúlyosabb szerepet kap.
Immár hatodik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legvonzóbb munkáltatóit. A Randstad Employer Brand Research 2019-es eredményei alapján ismét az autóiparból került ki a nyertes, így tavalyi sikereit folytatva idén is a Mercedes-Benz lett a legvonzóbb hazai munkáltató. A magyar munkavállalók értékelése alapján második helyen végzett a LEGO, míg bronzérmes lett az IBM. „Azok a vállalatok kerültek ki abszolút nyertesként a versenyben, akik elmondhatják magukról, hogy a pénzügyi stabilitás mellett a legújabb technológiai újításokkal is tartják a lépést, valamint jó a megítélésük, hírnevük, munkáltatói márkájuk” – fűzte hozzá Baja Sándor. Saját szektorában különdíjat érdemelt ki a K&H, az MVM, a Sanofi-Chinoin, a Hunguest Hotels, a Procter&Gamble, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Telekom és a Kühne + Nagel. A legismertebb munkaadó a Spar lett. A szektorok versenyének élén az IT végzett, melyet az SSC, majd a telekommunikáció követ.
Felértékelődő munkahelyválasztási elvárások
A munkahelyválasztást befolyásoló három legfontosabb faktor rangsora változatlan tavalyhoz képest. Továbbra is a fizetés a leghangsúlyosabb tényező, majd ezt követi a kellemes munkahelyi légkör és a hosszú távon biztos állás megléte. „A munkavállalók ezzel szemben a munkáltatói ajánlatokat elsősorban a cég pénzügyi stabilitása, a biztos állás és a fejlett technológiai háttér mentén észlelik. A munkáltatók által kínált és a munkavállalók által elvárt különbségek feltárása ezért fontos szempontokat nyújt egy versenyképes munkáltatói márka kialakításához” – részletezte az eredményeket Baja Sándor. A munka-magánélet egyensúlyának, a munkahely elhelyezkedésének, a sokszínű, támogató légkörnek, a társadalmi felelősségvállalásnak és a szolgáltatások, termékek minőségének a szerepe például felértékelődik: évről évre dinamikusan nő jelentőségük a munkavállalók szemében.
A fluktuációt tekintve a megkérdezett munkavállalók 23 százaléka váltott tavaly munkahelyet. „Ha figyelembe vesszük, hogy összességében a foglalkoztatottak 34 százaléka tervez 2019-ben továbblépést, akkor kifejezetten fontos, hogy megfelelő megtartási stratégiával csökkentsük az elvándorlást” – fűzte hozzá Baja Sándor. A munkahelyváltások fő indikátorai a munkabérrel és karrierúttal kapcsolatos problémák vagy a remélt, jobb lehetőségek. A maradás mellett leginkább a fizetéssel való elégedettség, a jó munkahelyi légkör, valamint a biztos állás a legfőbb érvek.
A munkavállalók 28 százaléka dolgozna szíve szerint saját vállalkozásában, míg 20 százalékuk lenne multinacionális cég alkalmazottja. Előbbi cégformánál a munka-magánélet egyensúlya és a rugalmasság, míg utóbbinál a kiszámíthatóbb, fix jövedelem és a stabil munkahely a szimpatikus tényező.
Mi kell az X-nek, miért marad az Y-generáció?
A fiatalabb munkavállalókat biztosítani kell a karrierépítési lehetőségekről és a fejlődési potenciálról ahhoz, hogy ne kezdjenek el új kihívásokat keresni. Az Y-generációt a kellemes munkahelyi légkör, az X-et és Z-t pedig a biztonság és a kedvező fizikai elhelyezkedés tudja maradásra bírni. Mindezek mellett míg a Z-seknek fontos a sokszínű, befogadó csapat, addig az Y-korosztály inkább a karrierépítési lehetőségeket keresi. Az X-generáció tagjainak értelemszerűen a munka-magánélet egyensúlya kerül fókuszba, míg az 55 év felettiek a pénzügyi stabilitást szeretik. „Elengedhetetlen tényező a toborzásnál, hogy generációra szabottan szólítsuk meg a potenciális munkavállalót, hiszen ugyanaz az ajánlat az egyiknek vonzó, a másiknak viszont nem kecsegtető”- magyarázta Baja Sándor.
A top 3 legvonzóbb munkáltató Magyarországon 2018-ban a Randstad Employer Brand toplistája szerint:
(Zárójelben a 2018-as helyezések)
1 Mercedes-Benz (1.)
2. LEGO (7.)
3. IBM (2.)
Különdíjak:
Legvonzóbb munkaadó – Pénzintézet: K&H
Legvonzóbb munkaadó – Energetika és közműszolgáltatás: MVM
Legvonzóbb munkaadó – Gyógyszer- és vegyipar: Sanofi-Chinoin
Legvonzóbb munkaadó – Kiskereskedelem és HORECA: Hunguest Hotels
Legvonzóbb munkaadó – FMCG: Procter & Gamble
Legvonzóbb munkaadó – Telekommunikáció: Magyar Telekom
Legvonzóbb munkaadó – Szállítmányozás és logisztika: Kühne + Nagel
Legvonzóbb munkaadó – Információ Technológia: Nokia
Legvonzóbb munkaadó – Szolgáltatások: Szerencsejáték Zrt.
Legismertebb munkaadó: Spar
A verseny szabályzata alapján nívódíjban részesülnek azok a vállalatok, amelyek kategóriájukban 5 éven belül háromszor nyertek. Ők a versenyen kívül, nívó díj kategóriában kapnak külön elismerést. Idén a MOL-nak gratulálhatunk.