Pannonhírnök
Keresés
Close this search box.

Oldtimer csodákkal ünnepelt Miskolc

124 éve indult el az első villamos Miskolcon. Kiállítást rendezett az összes jelenlegi és korábban használt járművéből a Miskolc Városi Közlekedési Zrt

124 éve indult el az első villamos Miskolcon. Az évforduló alkalmából kiállítást rendezett az összes jelenlegi és korábban használt járművéből a Miskolc Városi Közlekedési Zrt

Hétvégén került sor az eseményre, melyre rengetegen voltak kíváncsiak. A gyerekeknek hatalmas élményt jelentett, hogy beülhettek a buszok, villamosok vezetőfülkéjébe, az idősebbek szívesen felidézték a régi járművekkel kapcsolatos szép emlékeiket, a közlekedési vállalat munkatársai pedig készségesen válaszoltak a látogatók kérdéseire.

 

Miskolc villamosai: (b-j) FVV 1100, FVV 1200, Tatra, piros „bécsi” SGP és az új Skoda

 

Megtudtuk, hogy Miskolcon a villamos mellett csak az autóbusz-közlekedés honosodott meg. Az első benzinmotorral meghajtott jármű a villamossal egyidőben, 1897-ben jelent meg a város utcáin. Magyarországon elsőként 1903. június 8-án itt indították el a menetrend szerinti autóbusz-közlekedést, és az utasok szállításához 8 személyes társasgépkocsikat használtak.

Már a villamosok érkezése előtt is volt tömegközlekedés: 1862-től omnibuszok szállították az utasokat, majd a sikeres budapesti villamosvasút mintájára Miskolcon is hozzákezdtek a villamosközlekedés kialakításához. A terveket Dr. Csáthy Szabó István három fővonalra és egy mellékvonalra készítette el, így Budapest után elsőként itt épült normál nyomtávú villamosvasút. A forgalmat 1897. július 10-én indították. A 30 férőhelyes – a Ganz és Tsa. Vasöntöde és Gépgyár Részvénytársaságnál készült – járművek ekkoriban még csak egy vágányon közlekedtek.

 

Az FVV 1100-as villamos 1962-től járt

 

Miskolcon a társadalmi fejlődés minden korszakban erősen kihatott a helyi személyszállításra. Mind a villamos, mind a buszközlekedés szinte folyamatosan fejlődött. 1950-ben nagyszabású korszerűsítés kezdődött, ekkor felmerült a trolibuszok bevezetésének ötlete, de ezt hamar elvetették a városvezetők, és a fő villamosvonal teljes felújítása, valamint második vágány építése mellett döntöttek. A kettősvágányú pálya első szakasza 1951. augusztusában nyílt meg.

A villamos kezdettől – egészen 1977-ig – annyira népszerű volt, hogy óriási konkurenciát jelentett más közlekedési eszköz számára. Lassan, de megszerették az emberek az autóbuszokat. Főleg azért, mert a busz olyan mellékutcákba is be tudott menni, ahová a villamos nem. A városban történő lakótelep-, gyár- és kórházépítések hatására megváltoztak az utazási szokások. A növekvő forgalmat a villamosok már nem tudták ellátni, a csuklós buszok megjelenése viszont nagyon kedvező változást hozott.

 

Itt ült a kalauz az FVV 1100-as villamoson

 

Többször történt jelentősebb mértékű fejlesztés a miskolci tömegközlekedéssel kapcsolatban. Megszűntettek, átszerveztek, meghosszabbítottak vonalakat, különböző márkájú és teljesítményű járműveket vásároltak, de a változtatások alapjául mindig a kihasználtság, a zsúfoltság elkerülése és a gazdaságos működtetés szolgált.

 

Kalauz lyukasztja a jegyet az Ikarus 31-esen

 

Legutóbb a Zöld Nyíl Projekt – egy Európai Uniós forrásból finanszírozott program – keretén belül a teljes Tiszai pályaudvar – Diósgyőr villamospálya komplett rekonstrukciója megtörtént. Megvalósult a peronok, a meglévő épületek átalakítása, a jelzőeszközök cseréje, fejlett utastájékoztató rendszerek telepítése, a javítócsarnok felújítása. Két megállóval, Felső-Majláth végállomásig meghosszabbították a pályát, melyen most már új, korszerű Škoda villamosok járnak. Modernizálás történt a buszok terén is: üzembe álltak a MAN típusú, sűrített földgázzal üzemelő, alacsonypadlós, klimatizált járművek.

 

Miskolcon használt buszok (jobbról balra) Ikarus 31-es, 620-as, 280-as és a MAN típusok

 

Hétvégén, az ünnepi rendezvényen kiállították az MVK villamosait: a két „nagy öreget”, az FVV 1100-ast és az 1200-ast; a közelmúltból ismert piros színű „bécsi” SGP szerelvényt a pótkocsijával együtt; ott volt a sárga Tatra és a jelenleg használatos Skoda. Sokan voltak kíváncsiak az M5 hóseprőre is, mellyel minden télen lehet találkozni, amint takarítja a vágányokat.

 

Vezetőfülke az Ikarus 31-esben

 

Mindenki szívét megdobogtatta a két oldtimer busz: az 1959-ben gyártott Ikarus 31, és az 1969-ben készült Ikarus 620. Nagy élmény jelentett a látogatóknak megtapasztalni, milyen volt, amikor még kalauz érvényesítette a jegyeket. Nem hiányozhatott a rendezvényről a nyolcvanas, kilencvenes évek sztárja, az Ikarus 280 sem. Felsorakoztak a jelenleg forgalomban lévő MAN típusok, a 2006 óta futó Neoplan Centrolinerek és a 2015-ben érkezett CNG-s MAN Lions City járművek is.

 

A múlt járművei: (b-j) FVV 1100, FVV 1200, TATRA és a Bécsből érkezett piros SGP villamos

(Fotók: Vona Ildikó/PannonHírnök)

 

További cikkek