Az elmúlt héten felröppent a hír, mely szerint a borsodi megyeszékhelyen is működő japán vállalat a csőd szélére került. A Takata azóta volt bajban, hogy kiderült: selejtes légzsákokat gyártottak, amelyek legalább 17 ember halálát okozták. A cég óriási méretű termékvisszahívásra kényszerült, ami közel 2500 milliárd forintnyi veszteséget okozott.
A Takata hétfőn csődvédelmet kért Japánban. A Reuters információi szerint ezt az Egyesült Államokban is meg fogják tenni, mert ezzel lehetővé válik, hogy pénzügyi mentőövet kapjanak az amerikai Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártótól. A KSS azóta már be is jelentette: megállapodott a Takatával.
Hétfőn a Takata Safety Systems Hungary Kft. közleményt adott ki, melyben arról tájékoztat, hogy Európában nyereségesen működik a Takata. Miskolci üzemében zavartalanul folytatja a termelést, bővíti termelési kapacitását, és az elkövetkező hónapokban újabb 200 alkalmazottal szándékozik emelni dolgozóinak létszámát. A magyar leányvállalat közleményében hangsúlyozta: a csoport Japánban, Ázsiában, Amerikában és az európai, közel-keleti, afrikai régióban (EMEA) tevékenykedő jogilag független, önállóan működő részlegekből áll. A légzsák-meghibásodással kapcsolatban felmerült pénzügyi terhek az amerikai és a japán érdekeltségeknél keletkeztek, a csoport többi érdekeltsége ugyanakkor nyereségesen működik. Az EMEA térségben sok megrendelésük van, fizetési kötelezettségeiket fennakadások nélkül tudják teljesíteni beszállítóik és alkalmazottaik felé, termékeiket zökkenőmentesen szállítják megrendelőiknek. Európában nem készül csődvédelmet kérni a Takata.
A 2014.októbere óta termelő miskolci üzem autóipari biztonsági berendezéseket állít elő, köztük teljes légzsák modulokat, légzsák részegységeket, valamint pirotechnikai és elektronikai alkatrészeket. A 2014. márciusi alapkőletételnél Orbán Viktor miniszterelnök mondott beszédet, aki az előző évek legjelentősebb magyarországi beruházásának nevezte a gyár létrehozását. Shigehisa Takada, a Takata cég elnök-vezérigazgatója szerint Miskolc azért került kiválasztásra a beruházás helyszíneként, mert fejlett infrastruktúrával, erős gépipari tradícióval, képzett munkaerővel rendelkezik, és a műszaki egyetem jelenléte is döntő volt a kiválasztásnál. Hivatalos adatok szerint 11 autógyár – a BMW, a Fiat, a Chrysler, a General Motors, a Ford, a Mazda, a Mitsubishi, a Nissan, a Subaru, a Toyota és főleg a Honda – használja a Takata légzsákjait.
Némiképp megnyugodtak a borsodiak a Takata Safety Systems Hungary Kft. hétfői közleménye hatására. A miskolci üzem vezetősége nem kíván elküldeni egyetlen alkalmazottat sem a jelenlegi 1400 fő közül, sőt új dolgozók felvételét tervezi.
(Fotó: MTI/ Vajda János)