Több mint 300 BKV-buszon nem működik a klíma, akár 40 fok is lehet az utastérben – szarvasmarhákat már tilos lenne ekkora hőségben szállítani.
A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300 BKV-buszon nem működik a klímaberendezés – állítja a Közlekedő Tömeg Egyesület. Ez a BKV légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát jelenti. Az állítást számos, hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzésükre, és az általuk üzemeltetett hibabejelentő felület, a Tudatos Közlekedő adataira alapozzák.
A Tudatos Közlekedő chatalkalmazás (www.m.me/tudatoskozlekedobot) segítségével könnyedén jelezhetik az utasok a BKK és az egyesület részére, ha a buszon, amin éppen utaznak, nem működik a klíma. Az idei évben eddig összesen 381 BKV-busz légkondicionáló berendezésére érkezett panasz, a járművek jelentős részét pedig már több utas is bejelentette, egymástól függetlenül. A legtöbb panasz az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő buszokra érkezett.
Forróbb napokon akár 50 hibás klímára vonatkozó bejelentés is érkezik a Tudatos Közlekedőre, ezeket az egyesület 24 órán belül továbbítja a BKK részére. A felhasználók panaszainak valódiságát az egyesület tagjai rendszeresen ellenőrzik helyszíni mérésekkel, melyek során azt állapították meg, hogy a bejelentések szinte maradéktalanul megfelelnek a valóságnak.
A BKV azonban láthatóan nem törődik a bejelentésekkel – véli a Közlekedő Tömeg. A hibabejelentő felületükön ugyanis rendszeresen érkeznek újabb bejelentések ugyanazon járművekre, tavaly óta pedig semmit sem javult a helyzet. Az egyesület tagjai előző héten több alkalommal végeztek méréseket, és nem egyszer 35 fok feletti fülledt hőséget tapasztaltak a buszok fedélzetén.
Viszonyításképp: az EU 2005/1/EK rendelete alapján ekkora melegben szarvasmarhákat például már tilos lenne szállítani, melynek megszegéséért súlyos büntetés járhatna. A BKV vajon mikor hagy fel ezzel a gyakorlattal?
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ekkora melegben, másodfokú hőségriadó idején a közlekedők jelentős egészségügyi kockázatnak vannak kitéve, ezt pedig csak tovább növeli a buszok fülledt, forró levegője. De nemcsak az utasok, hanem a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet.
A BKV annyit reagált minderre, hogy a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon. Az egyesület szerint ez nem fedi a valóságot: számos buszról rendszeresen kapnak panaszbejelentéseket az utasoktól, mely azt bizonyítja, hogy jellemzően meg sem javítják a járművek klímáit. A BKV továbbá azzal mentegetőzik, hogy az elromlott klímaberendezéssel rendelkező buszokat azonnal lecserélik egy másikra, ám a Közlekedő Tömeg szerint ez szinte sosem történik meg.
Az egyesület szerint emiatt sokan az autózást választhatják a tömegközlekedés helyett, ezzel tovább növelve a városban amúgy is jelentős légszennyezést és a dugókat, hiszen forró járműveken senki sem utazik szívesen. A buszvezetők nem megfelelő munkakörülményei továbbá veszélyeztetik az egyébként is elégtelen utánpótlást, hiszen egyáltalán nem vonzó munkalehetőség egész nap 35-40 fokban vezetni.
A Közlekedő Tömeg Egyesület ismételten kéri a BKV Zrt. vezetését, hogy haladéktalanul intézkedjen a klímaberendezések átfogó javításáról, hiszen idén nyáron is várhatóak még hasonlóan forró időszakok.
Egyesületünk Facebook-posztja, mely számos mérési eredményt szöveg és kép formájában is tartalmaz, az alábbi linken található: https://www.facebook.com/kozlekedotomeg/photos/a.1129802367114591/2493873150707499/
Országos Sajtószolgálat (OS)