Kevés olyan magyar musical létezik, amelynek zenéje vagy története ekkora hatással van a közönségre, mint Dés László és Nemes István Valahol Európában című musicalje. A Magyar Színház évek óta játssza sikerrel Nagy Viktor rendezésében az előadást.
Az 1995-ös operettszínházi ősbemutató óta sok város bemutatta, és ahány rendező vitte színre a művet, ahány színész formálta meg a karaktereket, mindig kaptunk – és azóta is kapunk – valami újat.
Hogy miről szól a Valahol Európában?
A történet a II. világháborúban játszódik, és főszereplői árván maradt gyerekek, akik bandába verődve, egymást segítve próbálnak boldogulni az életben. Lopásokból tartják fenn magukat, de – miközben a felnőttek és a hatóság üldözi őket – akad egy támogatójuk: Simon Péter.
Az egykori karmester visszavonultan él egy régi kastélyban, ahová betör a gyerekcsapat. Nem indul túl jól a kapcsolatuk, hiszen a gyerekek nem bíznak benne, ahogyan egyetlen felnőttben sem, de a művész lassan elnyeri bizalmukat.
Gondoskodik róluk, megmutatja nekik a zene szépségét, és megtanítja őket az összetartás erejére. Hosszú és Suhanc kamaszok, akik nagytestvérként gondoskodnak a kisebbekről, vállukra véve a felelősséget, közben pedig megtapasztalják a szeretet erejét és a szerelem érzését.
A Magyar Színház október 4-i előadásának főszereplői
Simon Péter karakterét Rancsó Dezső hitelesen alakította. Különösen tetszett, mert én eddig prózai szerepei révén, illetve szinkronhangként ismertem őt, és meglepett, hogy milyen jól énekel, humorával pedig még szerethetőbbé tette az általa megformált figurát.
Ember Márk telitalálat Hosszú szerepére, mert az eddig megszokott, leginkább rosszfiús karakterei után egy másik oldalát is megismerhettük.
Öröm volt látni, hogy milyen jól segíti a gyerekszínészeket, ők tényleg egy csapatot alkotnak a színpadon.
Hangi adottságai felől eddig sem volt kétségem; Hosszú szólódalát olyan érzelemdúsan adta elő, hogy közben libabőrös lettem.
Jenes Kitti a gyerekcsapat másik vezetőjét, a Suhanc néven megismert Évát alakítja. Az általa megformált kamaszlány, egy fájdalmas titkot őriz és nem bízik a férfiakban. Hogy megvédje magát, fiúként él és viselkedik.
Jenes Kitti jól kihasználta a szerep kínálta lehetőségeket:
láttuk őt vadócnak, gyengéd és gondoskodó „nagytestvérnek”, valamint kamaszlánynak, aki életében először tapasztalja meg a szerelem érzését.
Kuksi szintén fontos figura a darabban, az általam látott előadásban Gyetvai Martin játszotta, kiválóan. A cselekmény az ő szólódalával kezdődik és azzal is ér véget. Szeretetreméltó karaktere megmutatja: hogyan lesz egy ártatlan gyerek a háború és a felnőttek csatározásának áldozata. A darabban őt mindenki kedveli, alakja összeköti a gyerekeket. Halála a darab végén igazi veszteség, nem csak a szereplőknek, de a nézőknek is.
Fontos megemlíteni az előadás többi gyerekközreműködőjét. Mindannyian tisztán és pontosan énekeltek, és igazi profiként tündököltek a szerepükben.
A Csík György által tervezett díszlet kortalan, jól érzékelteti a háború szelét. Valóban bárhol Európában játszódhatna ez a történet. A színpadi elemeken látjuk a szétbombázott házakat, és Simon Péter megviselt zongorája, kopott bútorai is erősítik a hatást.
Rátkai Erzsébet jelmezei beszédesek és praktikusak. Az utcagyerekek öltözete szakadt, mégis vagánynak tűnnek benne. A lányok szoknyát viselnek, és sapka vagy kalap szinte mindenkin van.
Gyenes Ildikó látványos koreográfiái még színesebbé és élvezetesebbé teszik az előadást.
Nagy Viktor fiatalos lendületű rendezése jól átgondolt koncepciót mutat. A színpadi történések minden gyerek és felnőtt néző számára egyaránt érthetők.
Több korosztály tagjai foglaltak helyet október 4-én a nézőtéren, akik együtt izgultak a gyerekekért.
Az utolsó jelenet szívet facsaróan gyönyörűre sikerült,
mindenkinek tudom ajánlani. Felejthetetlen élményt kap, aki beül megnézni a Magyar Színház Valahol Európában című előadását.
Fotó: Juhász Éva, Kovács Milán