Az országgyűlési választás és a vele egy napon rendezett népszavazás kitűzéséről szóló értesítők mintegy egy százaléka érkezett vissza a Nemzeti Választási Irodához (NVI), mert a címzettet nem találta a posta – közölte az NVI az MTI érdeklődésére.
Az NVI-nek törvényben előírt feladata, hogy a választás kitűzéséről tájékoztassa a választópolgárokat. Az NVI február 11-ig névre szóló küldeményekben értesítette a mintegy 7,8 millió választópolgárt a parlamenti választás és népszavazás kitűzéséről és arról, hogy szerepel a névjegyzékben. Az értesítők kézbesítésével a Magyar Postát bízta meg az NVI.
Az értesítő tartalmazza a választópolgár személyes adatai közül az érintett nevét, születési nevét, születési idejét és lakcímét, valamint a szavazás helyét és idejét.
Az értesítő megléte ugyanakkor nem szükséges ahhoz, hogy a választópolgár részt vehessen a parlamenti választáson és az országos népszavazáson.
Az NVI-hez több mint 84 ezer értesítő érkezett vissza, mert a posta a központi névjegyzékben szereplő címen nem találta a választópolgárt, vélhetően azért, mert időközben elköltözött, és ezt nem jelentette be.
Ezek a választópolgárok a névjegyzék zárásáig, a szavazás előtti péntek 16 óráig még bejelenthetik lakcímváltozásukat.
A lakcímváltozás bejelentésének elmulasztása azzal a következménnyel is járhat, hogy a választópolgár nem tud az új lakóhelyén voksolni: a szavazásnak ugyanis az a feltétele, hogy a választópolgár igazolja személyazonosságát és lakcímét. Ennek hiányában a szavazatszámláló bizottságnak vissza kell utasítani a választópolgárt.