Pannonhírnök
Keresés
Close this search box.

Vasárnapig látható a különleges Rembrandt-kiállítás Bécsben

Január 12-én elköszön az egyedülálló tárlat.

A bécsi Szépművészeti Múzeum, a Kunsthistorisches Museum október 8-án nyitotta meg a Rembrandt – Hoogstraten Farbe und Illusion című tárlatát. Hatvan festmény, rajz és nyomat látható a 17. századi híres hollandiai festőművésztől és tehetséges tanítványától, Samuel van Hoogstratentől.

Rembrandt festményei közül hat a KHM saját gyűjteményéből származik, illetve érkeztek kölcsönbe alkotások a New York-i Metropolitan Museum of Arttól, a londoni Royal Collectiontől, a párizsi Louvre-ból, a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumból, illetve magángyűjtőktől.

Különleges Rembrandt-kiállítás Bécsben

Rembrandt: Lány képkeretben (Fotó/Forrás: KHM-Museumsverband)

Jól mutatják a most kiállított képek a valósághű ábrázolásra való törekvést, ugyanakkor megfigyelhető rajtuk a szemet megtévesztő, többdimenziós hatásokkal történő kísérletezés.

Rembrandt Lány képkeretben című festményének különlegessége a képkeret a képkeretben megoldás. A lány kinyúl a belső képkeretből, de a keze belül marad a kereten, és ez adja a térbeliséget. Rembrandt ügyesen tünteti el a határt a valódi és a festett képkeretek között. A festmény 1641-ben készült és Varsóból érkezett a bécsi kiállításra.

Az 1640-es években Rembrandt műhelyében számos olyan festmény készült, amelyek fiktív keretekben ábrázolják az alakokat, így elmosva a határt a képi tér és a valóság között. Ez a téma foglalkoztatta Van Hoogstratent is – erről tanúskodik az Idős férfi az ablakban című munkája, amelyet Bécsben festett 1653-ban. A festmény kinagyítható ITT.

Pályafutása során Rembrandt egyre szabadabb festészeti stílust alakított ki. Ez látható a Juno című festményén, amely a házasság római istennőjét ábrázolja, szigorúan testtartása a 16. századi velencei portréikkal mutat rokonságot.

A fényben felvillanó aranykorona ábrázolására Rembrandt a festéket különösen vastagon vitte fel. Az istennő fényesen megvilágított arcán a jobb oldali fehér csúcsok és árnyékok háromdimenziós hatást keltenek. A mellrészen Rembrandt kiemeli Juno fényes ékszereit a rajtuk lévő számos fényvisszaverődés ábrázolásával, míg derék tájon csak sejteti az értékes ruha anyagát.

A Rembrandt-kiállítás 2025. január 12-ig látható, bővebb információ ITT található.

Nyitókép: Rembrandt Juno című festménye (Fotó/forrás: Facebook/ Kunsthistorisches Museum Vienna)

MEGOSZTÁS
Facebook
Twitter
LinkedIn
További cikkek