November 29-én mutatta be a Miskolci Nemzeti Színház Ken Ludwig Primadonnák című bohózatát Keszég László rendezésében a Nagyszínházban. Az előadást, ahol a komikumot patikamérlegen mérik, a jelmezeket szinte percenként cserélik, az eszeveszett tempót pedig a szereplők diktálják. Szem itt nem marad szárazon! – áll a teátrum közleményében.
Leo és Jack, két sikertelen, az utolsó fillérig elszegényedett angol Shakespeare-színész ígéretes hirdetést olvas egy amerikai vonaton: a Pennsylvania állambeli Yorkban éppen haldokló, dúsgazdag Florence asszony hónapok óta hasztalan keresi Maxot és Steve-et, elveszett nővérének gyermekeit, hogy rájuk hagyja tekintélyes vagyonát.
A fiúk azonnal megérzik ebben a nagy lehetőséget; miért is ne lehetnének ők az Angliában nevelkedett, ősidők óta nem látott unokaöccsök?
A végre nagy sikerrel kecsegtető színjátszó akciót némileg bonyolítja, amikor a nénikéhez érkezve kiderül, Max és Steve valójában lányok: Maxine és Stephanie. Ám Leót és Jacket ez sem tántorítja el, végül is színészek, bőröndjeikben pedig ott lapul egy komplett színházi jelmeztár…
…amely nem kevés darabból áll és a szereplők villámsebességgel öltöznek át egyikből a másikba (jelmeztervező: Sinkovits Judit). Ez csak az egyik technikai kihívás az előadásban. Tegyi Kornél, aki Jack bőrébe (és megannyi jelmezébe) bújik, elmondta, nagyon pontosan meg kellett koreografálni a gyorsöltözéseket.
A bohózat egy teljesen másféle színészetet kíván meg a prózai előadások között is, mindenre nagyon oda kell figyelni, pláne, ha ehhez hozzájön egy olyan technikai kihívás, mint a rengeteg gyorsöltözés. Nagyon jó volt a próbafolyamat, élveztem, hogy sokat tudtunk egymástól tanulni a kollégáimmal – mondja a színművész, akinek darabbéli partnere, Edvi Henrietta szintén úgy véli, a bohózat egy teljesen más színészi jelenlétet követel meg.
– Nem lehet könnyedén venni, csak azért, mert vígjátékról van szó. Ha nincs meg a mélysége, az igazsága a dolognak, akkor nem fog működni. Ugyanolyan komolyan kell venni, mint akár a Pókfonálon, a hedda gabler vagy a Babaház előadásokban játszott szerepeimet – hangsúlyozza a színművésznő, aki elárulta, mindig is vágyott arra, hogy egyik kedvenc hobbiját a színpadon is gyakorolhassa. – Az én karakterem, Audrey, egy olyan étteremben dolgozik, ahol görkorcsolyában szolgálnak fel a pincérek. Audrey nem igazán mestere a görkorcsolyázásnak, és Keszég László rendező szerint épp ezért kellett egy olyan embernek eljátszania ezt a szerepet, aki tud görkorcsolyázni, mert ő el tudja hitetni a nézőkkel, hogy valójában nem tud – meséli Edvi Henrietta.
Ken Ludwig
Primadonnák
Fordította: Hamvai Kornél
Leo: BÖRCSÖK OLIVÉR
Jack: TEGYI KORNÉL
Meggie: BARANYI EMMA
Audrey: EDVI HENRIETTA
Duncan: KOKICS PÉTER
Florence: MOLNÁR ANNA
Doki: SALAT LEHEL
Butch: TÓTH DOMINIK
Díszlettervező: BOZÓKI MARA
Jelmeztervező: SINKOVITS JUDIT
Dramaturg: LŐRINCZY ATTILA
Zeneszerző: SZESZTAY DÁVID
Súgó: BÍRÓ KLÁRA
Ügyelő: OREHOVSZKY ZSÓFIA
Rendezőasszisztens: HADHÁZY ILDIKÓ
Rendező:
KESZÉG LÁSZLÓ
A színdarabot Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség képviseli
www.theatrum-mundi.hu
Fotó: Éder Vera