Meglepően magas a média és a látogatók érdeklődése a hétvégén Nyíregyházán és környékén sorra kerülő rali Európa-bajnoki (ERC) futam iránt – hangzott el a szervezők, valamint a kormány és a város képviselői által tartott beharangozó sajtótájékoztatón kedden a nyírségi nagyvárosban.
A futamról – amely az országos bajnokság záróviadala is lesz egyben – Szabó Tünde, az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportért felelős államtitkára azt mondta, olyan versenyt sikerült Nyíregyházára hozni, amely az autó-motorsport egyik legnépszerűbb és legnézettebb eseménye.
Emlékeztetett rá, hogy rali Eb-futamot utoljára 2006-ban rendeztek Magyarországon, a szabolcsi megyeszékhely azonban Nyíregyháza-rali néven tavaly már fogadhatott egy nagy sikerű hazai versenyt. Ezen az eseményen jelentették be, hogy a nemzetközi szövetség (FIA) két évre Nyíregyházának ítélte oda a rali Eb hazai futamának rendezési jogát, de – mint Szabó Tünde elmondta – a 2020-tól 2023-ig tartó kormánytámogatás miatt mindenképpen szeretnék elérni a FIA-nál a további hosszabbítást is.
Csaknem 100 tévécsatorna fogja közvetíteni a szombati és vasárnapi versenyeket, a korábbi futamokat pedig összesen 177 millióan láthatták szerte a világon – jelezte az államtitkár.
Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke a tájékoztatón arról beszélt, a kandidáláshoz és az Eb futam megrendezéséhez elengedhetetlen volt a stabil szakmai és rendezői háttér biztosítása, a kormány garanciája, illetve a mezőnyben a Magyarországot képviselő versenyzők felkészítése.
„Nagy felelősség és feladat áll előttünk, hogy ezen a héten jól teljesítsünk, de felkészültünk, és minden készen áll ahhoz, hogy Magyarország méltó módon megrendezze ezt a versenyt” – közölte Oláh Gyárfás.
Hozzátette, a futam fontos a magyar versenyzőknek, hiszen méltóképpen meg tudnak majd küzdeni a nemzetközi elittel és bebizonyíthatják, hogy rendelkeznek a megfelelő versenyzési tudással.
Szerencsére nem dőlt még el az Európa-bajnoki cím sorsa, ami mindenképpen jót tesz a nyíregyházi versenynek – mondta Őry Tamás, a Rally Hungary magyarországi promótere. A szakember utalva a tavalyi ködös, párás nyíregyházi versenyre azt mondta, mivel a rali az improvizációról szól, az időjárástól nem tartanak a szervezők, a nagy nézői érdeklődést pedig jól jelzi, hogy Nyíregyháza ötven-száz kilométeres körzetében már alig lehet szállást találni.
A pályák és a rendezés rendben lesz, egy normál hazai futamhoz képest azonban a nézői kiszolgálásra nagyobb hangsúly kerül: nézői pontokat alakítanak ki a pályák mellett, gondoskodnak a parkolásról, az infrastruktúráról, a nézők szállításában pedig shuttle-buszok segítenek – sorolta.
A mezőny a gyorsasági szakaszokkal Nyíregyháza mellett a Zempléni-hegységbe és Tokaj környékére „látogat el”, de a mádi, tíz kilométeres gyorsaságin például a szőlőtőkék között fognak száguldani a versenyzők – mondta Őry Tamás. Hozzátette, tavaly pénteken rendezték a nyíregyházi városi gyorsaságit, ez idén vasárnap lesz, ami így kisebb terhelést ró a belvárosra.
Ifj. Érdi Tibor, az ERC2 kategória kétszeres Európa-bajnoka nagyon nehéz versenyt vár, szavai szerint a külföldi versenyzőket nagyon változó körülmények és vegyes pályák fogják fogadni, ehhez pedig nem lesz könnyű alkalmazkodni.
„Kíváncsian várom, hogy a magyar indulók mennyire lesznek versenyképesek a külföldiekkel szemben, az eddigi tapasztalatok szerint adott futamokon a helyi erők mindig gyorsak voltak és meglepetést okoztak a külföldi, rutinosabb versenyzőknek” – fogalmazott.
Újságírói kérdésre válaszolva ifj. Érdi Tibor azt mondta, szeretnének az első ötben-nyolcban végezni, ehhez jó alapot adhat a tavaly Nyíregyházán elért jó eredmény is.
Kovács Ferenc, Nyíregyháza kormánypárti polgármestere szerint a verseny a városmarketing és a turizmus szempontjából egyaránt fontos a településnek, ezért a tavalyinál is nagyobb várakozással és lelkesedéssel várják a hétvégi futamot.
A nyíregyházi rali Eb futam történéseiről az M4 Sport napi összefoglalókkal és háttér-információkkal is jelentkezik majd.
A Rally Hungary programja november 8-án a máriapócsi Rabócsiring ralikrossz-pályán kezdődik egy villanyfényes, látványosnak ígérkező esti prológgal, majd szombaton és vasárnap további 13 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, amely összesen 212,14 kilométeres versenytávot teljesít.
Címlapfotó: A Lovász Pál és Kürti Tamás páros a Skoda Fabia R5 versenyautójukkal a Mecsek Rally 9. gyorsasági szakaszán Kisvaszar közelében 2019. október 12-én. MTI/Sóki Tamás