Pannonhírnök

Tavaly újra nőtt a magyarországi sörfogyasztás

Közzétette legújabb adatait a sörszövetség.

A Covid-járvány időszakát idéző, 2023. évi 10 százalékos forgalomcsökkenés után 2024-ben 2,8 százalékkal, 5,55 millió hektoliterre nőtt az öt legnagyobb magyar sörgyártó belföldi forgalma – közölte az MTI érdeklődésére Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez – jegyezte meg.

Bár a magyar sörgyártók éveken át folytatott, több milliárd forintos technológiai és termékfejlesztési programjainak nyomán a hazai termékek minősége világszinten is a legjobbak közé tartozik, a növekedő termelési költségek és az élesedő nemzetközi verseny kihatottak az exportra, amely tavaly a felére esett, csak 184 ezer hektoliter volt. Mindezek eredményeként az öt legnagyobb gyártó által itthon főzött sör mennyisége 2024-ben 3,3 százalékkal csökkent, 33 ezerrel maradt el az évi ötmillió hektolitertől – mondta el az igazgató.

Hozzátette: a hazai gyártás versenyképességének tavalyi romlását is jelzi az import jelentős, 20 százalékkal megnövekedett mértéke, ami 2024-ben összesen 767 ezer hektolitert jelentett.

A belföldi forgalomban stabilizálódott a szuperprémium és prémium sörök aránya, melyek együttes forgalma elérte a 31,4 százalékot, összesen 1,742 millió hektoliter volt. A középkategória is stabilan teljesített, 54 százalékos aránya 2,993 millió hektolitert jelentett, míg az alsó kategóriás termékek aránya 2024-ben is tovább csökkent. Utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmának csak 7,1 százalékát adta tavaly, ami 396 ezer hektoliter eladását jelentette.

Nőtt a hazai sörfogyasztás

Az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú termékek 427 ezer hektoliteres forgalma is újra növekedést mutatott, arányuk 8,1 százalékra emelkedett a teljes forgalmon belül, köszönhetően az ízesített alkoholmentes sörök 24 százalékos forgalmi növekedésének, melynek hátterében feltehetően az egészségtudatos és felelősségteljes fogyasztás folyamatos térnyerése áll – mondta Kántor Sándor.

A fenntarthatóság szempontjából legkedvezőbb csomagolás, a hordós kiszerelés 2024. évi forgalma 394 ezer hektoliter volt, 2,1 százalékkal nőtt, míg a hasonlóan környezetbarát, újratölthető üvegcsomagolásban értékesített sörök volumene már csak a 2018. évi érték felét, mindössze 725 ezer hektolitert ért el.

Tavaly nőtt a legkedveltebb kiskereskedelmi kiszerelés forgalma: a 4 millió hektoliter dobozos sör 72 százalékra emelte e csomagolás arányát a teljes belföldi sörforgalomban. Az egyutas, nem újratölthető üveges sörök – melyek jellemzően a prémium termékek kiszerelései – forgalma 6,9 százalékkal nőtt, elérte a 239 ezer hektolitert. A gazdaságos kiszerelésre jellemző PET-palackban értékesített sör volumene 5,5 százalékkal 281 ezer hektoliterre csökkent.

A sörszövetség összesítése szerint az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024-ben 6,8 százalékkal 95,9 milliárd forintra nőttek, a forgalom növekedésének mértékénél jóval nagyobb arányban.

Emellett a magyar sörgyártók további 4,5 milliárd forinttal járultak hozzá a hulladékgazdálkodást működtető MOHU bevételeihez, ami dobozonként közel 10 forintot jelentett 2024-ben, a sörök átlagos polcárában. A jövedéki adó 42,7 milliárd forintot, az áfabefizetés 45,3 milliárd forintot tett ki az öt legnagyobb gyártó részéről 2024-ben.

Az iparág közvetlenül foglalkoztatott munkavállalóinak létszáma tovább nőtt az öt legnagyobb magyar gyártónál, és 2024-ben elérte az 1646 főt. A teljes söripar az Oxford Economics szerint Magyarországon összesen 33 ezer ember számára nyújt stabil, biztos foglalkoztatást közvetlenül a gyártás vagy közvetetten a termékek kereskedeleme és a vendéglátás területén – ismertette Kántor Sándor.

Borítókép: Az első hordó csapolásából származó sört osztanak szét a látogatók közt az egyik sátorban az őszi müncheni sörfesztivál, a 189. Oktoberfest megnyitóján 2024. szeptember 21-én. MTI/EPA/Szilágyi Anna

MEGOSZTÁS
Facebook
Twitter
LinkedIn
További cikkek